Blog
- Een sollicitatiegesprek voorbereiden als werkgever
16-06-2017 - 5 tips voor een doeltreffend referentiegesprek
13-01-2017 - Is payrolling voordeliger?
18-03-2016 - ZZP’ers inhuren zonder risico op schijnzelfstandigheid
02-02-2016 - Wat kost een werknemer?
05-01-2016 - Wanneer moeten werkgevers transitievergoeding betalen?
02-12-2015
<< 1 2 >> |
Blog
- Een sollicitatiegesprek voorbereiden als werkgever
16-06-2017 - 5 tips voor een doeltreffend referentiegesprek
13-01-2017 - Is payrolling voordeliger?
18-03-2016 - ZZP’ers inhuren zonder risico op schijnzelfstandigheid
02-02-2016 - Wat kost een werknemer?
05-01-2016 - Wanneer moeten werkgevers transitievergoeding betalen?
02-12-2015
<< 1 2 >> |
5 tips voor een doeltreffend referentiegesprek
Goed functionerend personeel vormt de basis van een succesvol bedrijf. En dat begint bij het aannemen van de juiste mensen. Wilt u een werknemer die echt tot bloei komt in uw organisatie? Dan is een goede referentiecheck een onmisbare stap in het sollicitatieproces.
Daarom hieronder 5 praktische tips voor een doeltreffend referentiegesprek.
1. Bepaal het profiel van de juiste kandidaat
Een goede voorbereiding is het halve werk. Stel uzelf de vraag over welke kennis, vaardigheden en eigenschappen de werknemer minimaal moet beschikken. Maak deze vereisten zo concreet mogelijk. Hoe concreter hoe beter.
Echter, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Probeer niet alleen de geschiktheid voor de functie te vangen, maar ook de match met uw bedrijfscultuur. Doe dit bijvoorbeeld door uw beste werknemers (van die functie) te vergelijken met de werknemers die uiteindelijk niet geschikt bleken. Welke eigenschappen hebben uw beste werknemers gemeen?
Na het doen van deze vergelijking weet u welke eigenschappen het meest waardevol zijn om te bespreken met de referent. Maar hoe kunt u deze eigenschappen in een referentiegesprek snel boven water krijgen? Dit brengt ons bij stap 2: bepaal de juiste indicatoren.
2. Bepaal de juiste indicatoren
Om zinvol vast te stellen of een werknemer aan een bepaalde eigenschap voldoet (bijvoorbeeld ‘klantgerichtheid’), is het noodzakelijk deze te vertalen naar acties. Oftewel: een abstracte wens concreet maken.
Voorbeeld: welke acties op de werkvloer geven blijk van klantgerichtheid?
- Snel kunnen reageren
- Proactief hulp aanbieden
- Positieve reacties klant
Om tot dergelijke indicatoren te komen, is het zinvol de eigenschap simpelweg in te vullen in Google. De zoekresultaten bieden volop inspiratie om een abstracte eigenschap als ‘klantgerichtheid’ en ‘stressbestendig’ in concrete termen te gieten.
Wanneer u de belangrijkste indicatoren op een rij heeft gezet, is het zaak om nog een laatste factor vooraf in kaart te brengen: context.
3. Houd rekening met de hele context
Wees altijd bewust van de context van een referentie. Wat is de relatie tussen de kandidaat en de referent? Denk bijvoorbeeld aan een huidige werkgever die zijn werknemer niet kwijt wil – of deze juist graag ziet vertrekken. Deze context kleurt, bedoeld of onbedoeld, de antwoorden die u krijgt.
Heeft de kandidaat zelf specifiek de referentie aangedragen?
- De kans is groot dat de kandidaat een goede persoonlijke relatie heeft met die persoon. De referent is dan gemotiveerd om de juiste antwoorden te geven.
- Benoem vroeg tijdens het referentiegesprek eventueel dat u begrijpt dat elke werknemer zo zijn sterke en minder sterke kanten heeft. Dit vermindert direct de neiging tot sociaal wenselijke antwoorden.
Wil de kandidaat weg bij zijn of haar huidige werkgever?
- Houd er rekening mee dat die voormalige collega of leidinggevende eigen motieven kan hebben om een bepaald beeld van de kandidaat te schetsen. Bijvoorbeeld een positiever of een juist negatiever beeld dan de werkelijkheid.
Informeer daarom zowel bij de kandidaat als bij de referent naar de context van het vertrek.
4. Doe een 360 graden check
Vorm een zo compleet mogelijk beeld van de kandidaat. Bekijk van te voren welke type referenties u tot uw beschikking heeft en hoe u daarmee een compleet beeld kunt krijgen.
Een goede vuistregel is een minimum van:
- twee werkgevers
- één directe collega
- één leidinggevende
Een directe collega ervaart de kandidaat anders dan zijn of haar leidinggevende. Zo verkrijgt u een volledig beeld van een kandidaat.
5. Stel de juiste vragen
Hoe krijgt u de juiste informatie boven water?
Let er allereerst op dat u niet laat doorschemeren wat u wilt horen. De kans is dan namelijk groot dat de gerefereerde u precies dat antwoord geeft (zie tip 3):
Niet: U: ‘Is Peter goed in de omgang met collega’s?’. Referent: ‘Ja prima!’.
Wel: Begin met open vragen en vraag daarna door:
U: ‘Vertel eens over Peter, wat waren zijn taken en hoe voerde hij deze uit?’
U: ‘Hoe ervaren Peters collega’s de samenwerking met hem?’
U: ‘Kunt u iets meer vertellen over samenwerken met Peter onder tijdsdruk…?’
Probeer tijdens het gesprek de antwoorden van de referent te scannen op indicatoren (zie tip 2). Bijvoorbeeld: beschrijft de referent signalen van klantgerichtheid?
Hulp bij werving en selectie
Bewapend met bovenstaande vijf tips kunt u efficiënt doeltreffende referentiegesprekken voeren.
Het vinden van goed personeel is onmisbaar voor de gezonde groei van uw bedrijf. Veel bedrijven besteden dit daarom uit aan experts op het gebied van werving en selectie. De Koning is u hierin graag van dienst. Wij zorgen ervoor dat elke stap in het selectieproces leidt tot een bloeiende arbeidsrelatie tussen bedrijf en medewerker.