Over de Koning

op Twitter

 

Historie De Koning

De Koning uitzendbureau is op 1 oktober 1959 opgericht door mevrouw Thea de Koning.

Mevrouw de Koning werkte bij de Sociale Dienst van de Gemeente Leiden toen zij de mogelijkheid zag om voor zichzelf te beginnen. Een bijzonder besluit omdat het fenomeen uitzendbureau nog in de kinderschoenen stond. De Koning uitzendbureau is één van de eerst gevestigde uitzendbureaus in Nederland. Het was een pionierstijd waarin nog nauwelijks regelgeving bestond en de gehele administratie met de hand verwerkt werd.

Loonbelastingpremies en sociale verzekeringspremies werden niet ingehouden. De uitzendkracht werd als zelfstandige gezien. De Koning was het enige bureau dat bij ziekte een verzekering had afgesloten voor de uitzendkrachten. Er werd 0,10 cent per uur op het salaris ingehouden.

Ook was het in die tijd opmerkelijk dat een vrouw zelfstandig ging ondernemen.

 

  werkbriefje 1969
 

loonstaat 1971   Gezocht

De Gemeente Leiden was de eerste opdrachtgever van De Koning en al snel werd het klantenbestand uitgebreid.

Kandidaten werden op een kaart ingeschreven, soms met een zwart-wit foto en sporadisch voorzien van een handgeschreven CV. Het voorstellen van kandidaten ging telefonisch en het kwam niet vaak voor dat kandidaten eerst op gesprek moesten bij de inlener. Faxen en mailen bestond nog niet. De uitbetaling aan uitzendkrachten gebeurde contant, iedere vrijdagmiddag kon het loonzakje opgehaald worden.

Stoel     Opening Gerard Joling  Gerard Joling

In 1963 werd Selma van den Broek als secretaresse via De Koning uitgezonden naar de Bibliotheek van de RijksUniversiteit Leiden. Naast dat mevrouw van den Broek naar volle tevredenheid bij de Universiteit werkte, was zij vooral gefascineerd van het fenomeen uitzendbureau.

Daarom solliciteerde zij in 1964 bij Stass uitzendburo, een landelijk studentenuitzendbureau en trad daar in dienst. In februari 1968 heeft mevrouw van den Broek Luba Uitzendburo opgericht. In 1973 kwam Rob Mantel, echtgenoot van van den Broek, in het bedrijf.

Het contact tussen Thea de Koning en Selma van den Broek is sinds de begintijd gebleven en als enige twee vrouwen maakten zij deel uit van het bestuur van de ABU (Algemene Bond voor Uitzendondernemingen). In 1977 kocht mevrouw van den Broek het uitzendbureau van mevrouw de Koning en in 1982 besloot mevrouw van den Broek zich volledig te concentreren op De Koning uitzendbureau en zich terug te trekken uit Luba.

 

 35 jaar De Koning

50 jaar De KOning taart

Lichtmast reclame

 

Beginjaren ‘80 was een zware economische tijd, er brak een ingrijpende recessietijd aan. Daarbij kreeg de uitzendbranche ook nog tegenwerking van de overheid. Uitzendbureaus mochten nog maar 3 maanden dezelfde uitzendkracht naar hetzelfde bedrijf uitzenden. Voor de gehele branche betekende het, dat in 6 maanden tijd een halvering van de omzet plaats vond.

Door de overstap van Van den Broek naar De Koning, kon zij zich weer volledig richten op de core business; het uitzenden van personeel en zelf weer de contacten met klanten onderhouden. Haar ideaal was om een bureau neer te zetten die als "beste" in de markt bekend stond. Zij wilde er een mooie parel van maken.

Een bureau waar de opdrachtgevers 100% tevreden waren over de dienstverlening en niet koste wat kost plaatsingen doen. De kwaliteit kwam op de eerste plaats en het motto was, de juiste persoon op de juiste plaats. Ook wilde zij de uitzendkrachten zó begeleiden, dat zij goed voorbereid aan de slag gingen.

En dat alles is gelukt, De Koning werd een groot succes en staat sindsdien bekend als Dé Specialist in kantoorfuncties, een kwalitatief zeer goed bureau.

De Koning is ook altijd vooruitstrevend geweest, niet alleen in de beginjaren zorgde De Koning als enige bureau voor een verzekering voor uitzendkrachten in geval van ziekte. In de tachtiger en negentiger jaren werd in de uitzendbranche op grote schaal netto-bruto verloond (een truc om uiteindelijk minder aan werknemers uit te hoeven betalen dan waar men eigenlijk recht op had). De Koning heeft altijd bruto verloond om dat een eerlijker systeem is voor werknemers. Vanaf eind jaren negentig is het netto verlonen wettelijk verboden.

Toen er betaalbare faxapparaten op de markt kwamen, was het De Koning die als eerste CV's van kandidaten per fax verstuurde om de kandidaat beter voor te kunnen stellen bij opdrachtgevers. Zo ging het ook met de automatisering. Het was wederom De Koning die als één van de eerste, grote delen van het uitzendproces met behulp van computerprogramma's automatiseerde.

Bus De Koning James de Burtler De Koning Lisse 1 jaar De Koning express
maxima De Koning in Wenen

Midden jaren '90 kwam Jeroen Mantel, zoon van Selma, het team van De Koning versterken. Het ondernemen was hem met de paplepel ingegoten en nadat hij het vak had geleerd nam hij al snel de dagelijkse leiding over van De Koning. Na een aantal jaren succesvolle samenwerking tussen moeder en zoon, heeft Jeroen Mantel in 2006 het bureau definitief overgenomen.

In 2002 is De Koning International opgezet, een specialisme dat zich richt op Multilingual Recruitment. Hierbij worden anderstaligen bemiddeld naar internationale bedrijven in Nederland.

In 2007 werd een tweede vestiging van De Koning uitzendbureau in Lisse door een prinses Maxima geopend. Vanuit Leiden werd al geregeld zaken gedaan met bedrijven in de Bollenstreek maar met deze vestiging kan de markt nog beter bediend worden.

In verband met het 50-jarig jubileum van De Koning in 2009 werden vele acties richting opdrachtgevers, uitzendkrachten en relaties opgestart. Het team van De Koning werd verrast met een vorstelijk weekend in Wenen.